I fokus - Debattinlägg | Inlandsbanan

I fokus

Här kan du läsa Inlandsbanans inlägg i debatten kring infrastruktur och regional utveckling

Inlandsbanans yttrande till Trafikverkets förslag till nationell plan

Inlandsbanans yttrande till Trafikverkets förslag till nationell plan

Inlandsbanans yttrande till Trafikverkets förslag till nationell plan - stark infrastruktur är avgörande för industrins utveckling Inlandsbanan AB har nu lämnat in ett yttrande på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022–2033. Även om vi inte har några detaljsynpunkter på innehållet i förslaget så konstaterar vi att en satsning på Inlandsbanan skapar nya ökade trafikflöden som förslaget idag inte beaktar. Näringslivet investerar över 1 000 miljarder i den gröna omställningen det närmaste decenniet, ögonen är riktade mot norra Sverige och den utveckling som...Läs mer

Rusta upp Inlandsbanan för att transportera vätgas

Rusta upp Inlandsbanan för att transportera vätgas

Den 26 december publicerades en debattartikel i Dagens Nyheter som uppmärksammar hur en upprustad Inlandsbana skulle innebära en möjlighet att ­utveckla en grön godskorridor och därmed minska koldioxidutsläppen med tio procent. Förutom klimatvinsten skulle det vara till gagn inte bara för inlandet - utan hela Sverige i och med de stora satsningar som har påbörjats i norra Sverige och kommer fortsätta inom de kommande åren. Undertecknarna menar att Inlandsbanan kan fungera som en svensk motsvarighet till den ryska gasledningen Nord Stream för grön vätgas – med den skillnaden att vätgas kan...Läs mer

Allt klart för klimatsmart omstart

Allt klart för klimatsmart omstart

Detta är en debattartikel som uppmärksammar ett centralt projekt för en grön omstart av Sveriges ekonomi. Publicerad i Expressen Debatt 20 juni 2020. Undertecknarna är förutom Inlandsbanan AB och Statkraft Hydrogen Sweden, 19 kommunstyrelseordförande, fyra regionstyrelseordförande, liksom företrädare för två handelskammare och fyra representanter från besöksnäringen.  Allt klart för klimatsmart omstart Högt upp på infrastrukturminister Tomas Eneroths Twitter-flöde beskriver statsrådet sitt mål om en ”klimatsmart omstart” när det blir dags för resor igen. Det är ett för klimat och...Läs mer

Så bidrar vi till de globala hållbarhetsmålen

Så bidrar vi till de globala hållbarhetsmålen

Så bidrar vi till de globala hållbarhetsmålen Sverige står inför en rad utmaningar såväl ekonomiskt som miljömässigt och socialt. Infrastrukturen spelar en viktig roll för att uppnå FN:s hållbarhetsmål och vi på Inlandsbanan vill göra vårt bästa för att bidra till ett hållbart samhälle i framtiden. Genom att integrera hållbarhet i vår verksamhet vill vi bidra till mervärden för både kunder och medarbetare och för samhället i stort. Vi vill och tänker vara en del av lösningen på många av de utmaningar vi står inför. Vi kommer göra det vi kan för att inspirera och få våra samarbetspartners och...Läs mer
timmertransport Inlandsbanan Inlandståg

Gör Inlandsbanan fossilfri – utan kontaktledning

Gör Inlandsbanan fossilfri – utan kontaktledning

Den här debattartikeln som publicerades på Miljö&Utvecklings hemsida 4 september 2019. Om Sverige ska bli ett föregångsland inom hållbar godstransport måste vi utveckla järnvägen och konvertera dagens dieseldrivna godståg till hållbara driftsformer, skriver fyra debattörer. ”Gör Inlandsbanan fossilfri - utan kontaktledning" I rollen som ledande miljönation står Sverige inför en svår utmaning: hur ska utsläppen från transportsektorn kunna minska för att möta Agenda 2030, utan att man samtidigt skär ner på den godstrafik som föder Sverige? De förslag på åtgärder som hittills har...Läs mer